Bratislava
6. decembra (TASR) - Najvážnejším problémom slovenských škôl je nízka
úroveň učenia, keď učiteľ hovorí a žiak pasívne počúva. Ukázala to
Správa o stave výchovy a vzdelávania za minulý školský rok. Predstavila
ju Štátna školská inšpekcia (ŠŠI). Jej výsledky poukazujú aj na
nedostatky v riadení škôl. Na piatkovej tlačovej konferencii o tom
informovali minister školstva Tomáš Drucker (Hlas-SD) a hlavná školská
inšpektorka Alžbeta Štofková Dianovská.
"Najslabším článkom je samotné učenie sa žiakov na vyučovacích
hodinách. Iba na každej druhej základnej škole, ktorú sme monitorovali,
prebiehal vyučovací proces v aktívnej podobe. To znamená, že žiaci sa na
hodine niečo učili, neboli pasívnymi prijímateľmi jednotlivých
informácií, ktoré učiteľ na hodinu priniesol," uviedla hlavná
školská inšpektorka Alžbeta Štofková Dianovská. Nedostatky v riadení
škôl podľa nej súvisia s tým, že riaditelia sú preťažení
administratívnou prácou a na pedagogické riadenie im ostáva menej času.
Minister zdôraznil, že správa jednoznačne potvrdzuje potrebu zavedenia
kurikulárnej reformy, ktorá sa zameriava na rozvoj zručnosti namiesto
doterajšieho spôsobu vyučovania formou výkladu. "Správa ukazuje, v čom sú žiaci pomerne silní, a to je memorovanie a v čom sú výrazne slabí, a to je kreatívne myslenie,"
doplnil. Pozornosť upriamil aj na ďalšie zmeny, v ktorých je podľa neho
potrebné kontinuálne pokračovať ako optimalizácia siete stredných škôl
či budovanie kvalitnej siete predprimárneho vzdelávania. Spomenul aj
prípravu opatrení na zníženie administratívnej záťaže riaditeľov.
Zo správy taktiež vyplýva, že bádateľsky orientované vyučovanie sa
využíva minimálne, hoci mnohé školy na to podľa hlavnej školskej
inšpektorky majú potrebné vybavenie. Celková úroveň rozvoja poznávacích
kompetencií žiakov ZŠ je podľa nej priemerná, a to len na úrovni 47
percent. Situácia je podľa správy obzvlášť kritická v prípade žiakov z
marginalizovaných rómskych komunít a sociálne znevýhodneného prostredia.
V školách s vyšším podielom takýchto žiakov (nad 60 percent), je podľa
Štofkovej Dianovskej celková úroveň učenia sa len vo výške 36 percent,
kým v ostatných školách je to v priemere 60 percent.
ŠŠI predchádzajúci rok vykonala vyše 1000 inšpekcií, a to najmä v
materských, základných a stredných školách. Monitorovala pritom vyše
6500 vyučovacích hodín.
Kompletne spracované zistenia sú zverejnené v Správe o stave a úrovni
výchovy a vzdelávania v školách a školských zariadeniach v SR za školský
rok 2023/2024.